direct naar inhoud van Hoofdstuk 6 Planbeschrijving
Plan: Rotonde Meerweg Paterswolde-Tynaarlo
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.1730.BPRotondemeerweg-0401

Hoofdstuk 6 Planbeschrijving

De gemeenten Tynaarlo en Haren realiseren gezamenlijk de nieuwe rotonde op de (nu nog) T-splitsing van de Meerweg en de Hoofdweg even ten noorden van Paterswolde.

Op het breedst zullen de nieuw aan te leggen fietspaden, wegen, voetpaden en middengeleider tezamen een breedte van circa 37 meter beslaan (aan de Meerweg zijde). Hiervoor zal een deel van het graslandperceel aan de oostzijde betrokken worden. Aan de zuidzijde (Hoofdweg) en oostzijde (Meerweg) zullen twee bushaltes met perron en abri worden aangelegd. Daarbij is bij de beoogde bushalte aan de Meerweg een waterkerende constructie langs de waterpartij nodig. Enkele bomen aan oostzijde van de Hoofdweg en het struweel aan de zuidzijde van de Meerweg zullen worden verwijderd om ruimte te creëren. De sloot aan de zuidoostzijde van de kruising zal parallel aan de nieuwe invulling van de rotonde enkele meters naar het oosten verlegd worden.

De nieuwe rotonde is een duurzame veiligheidsmaatregel op gebiedsontsluitingswegen. Voor deze categorie van wegen geldt een maximumsnelheid van 50 km/h binnen de bebouwde kom en 80 km/h buiten de bebouwde kom. Ter plaatse van de rotonde zal een snelheidsregime van maximaal 50 km/h van toepassing zijn.

afbeelding "i_NL.IMRO.1730.BPRotondemeerweg-0401_0007.jpg"

Afbeelding 7. Definitief ontwerp rotonde.

Het plangebied valt binnen de begrenzing van het beschermd dorpsgezicht "Landgoederenreeks Eelde-Paterswolde" en geniet bescherming op grond van de Monumentenwet 1988 (zie hoofdstuk 3). Het plangebied ligt in het deelgebied Paterswolde. Blijkens de kaarten behorende bij het besluit behoort de Hoofdweg tot de beeldbepalende infrastructuur (1e niveau) en is het gebied ten oosten van deze weg - tot tegen de Meerweg aan - een hoogwaardige open ruimte. Het plangebied ligt hoofdzakelijk in dit gebied. In het ontwerp van de rotonde is als volgt rekening gehouden met de karakteristieke kenmerken van het gebied:

  • De rotonde wordt zodanig uitgevoerd dat de historische zichtlijnen vanwege de Hoofdweg behouden blijft.
  • De rotonde wordt "natuurlijk" uitgevoerd door, onder meer, het binnendeel van de rotonde en de zijbermen niet te verharden maar in te richten als een "cultuurlijk" vormgegeven gazonberm en deels te voorzien van "natuurlijk" bloemenweidemengsel. Hierdoor blijft het landschappelijk karakter van het gebied zoveel mogelijk intact.
  • De hoeveelheid bouwwerken (verwijsboren, lichtmasten et cetera) wordt tot een minimum beperkt, hierbij rekening houdend met de eisen vanuit de wegenverkeerswetgeving.
  • De verlichtingselementen worden op een zodanige wijze uitgevoerd, dat deze refereren aan meerpalen.

afbeelding "i_NL.IMRO.1730.BPRotondemeerweg-0401_0008.jpg"

Afbeelding 8. Ontwerp inrichting voorerf van Résidence "De Twee Provinciën".

In verband met de rotonde is er uitgebreid overleg gevoerd tussen de gemeenten Tynaarlo en Haren en de Vereniging van Eigenaren van de Résidence "De Twee Provinciën" aan de Meerweg. Als gevolg van de rotonde wordt onder meer de auto-inrit naar en van het voorerf van dit appartementengebouw gewijzigd. Voor het wijzigen van deze inrit zijn verschillende varianten aan de bewoners gepresenteerd en besproken.

Uiteindelijk is afgesproken om een ontwerp op te stellen voor een nieuwe inrichting van het voorerf van de Résidence, hierbij rekening houdend met de allure van de Résidence. In bovenstaande afbeelding is het ontwerp opgenomen.