Gemeentehuis en milieustraat gesloten tijdens feestdagen

Tijdens de kerstdagen op woensdag 25 en donderdag 26 december en op nieuwjaarsdag 1 januari zijn het gemeentehuis en de milieustraat gesloten. 

Decoratieve afbeelding van iemand die zijn stem uitbrengt

Mijn stem uitbrengen

Iedereen die op de dag van de verkiezing 18 jaar of ouder is, niet is uitgesloten van het kiesrecht, op 31 januari woonachtig is in onze gemeente, en vijf jaar rechtmatig in Nederland woont mag stemmen. U heeft uw stempas en een identiteitsbewijs nodig om dat te doen. U neemt trouwens altijd het originele identiteitsbewijs mee als u zelf gaat stemmen. Een kopie is niet toegestaan.

Op het stembureau wordt uw identiteit gecontroleerd en uw stempas ingenomen. Vervolgens krijgt u een stembiljet en een rood potlood. Deze neemt u mee naar een stemhokje. Daar kleurt u het vakje voor de naam van uw kandidaat in. U vouwt het stembiljet daarna zo op dat uw keuze niet zichtbaar is. De stemming is namelijk geheim. Niemand op het stembureau mag zien op wie u stemt. Ten slotte stopt u uw stembiljet in de stembus die aanwezig is in het stembureau. Het rode stempotlood mag u mee naar huis nemen.

Hulp nodig bij het stemmen?

Lukt het u vanwege een lichamelijke beperking niet om het stembiljet in te vullen? Dan kunt u hulp krijgen in het stemhokje. Dit overlegt u met de voorzitter van het stembureau. U mag zelf bepalen wie u helpt in het stemhokje.

Identiteitsbewijs te lang verlopen of vermist?

Uw identiteitsbewijs mag maximaal vijf jaar verlopen zijn. U kunt dit controleren door op uw identiteitsbewijs te kijken naar de tekst ‘Geldig tot’. Is uw identiteitsbewijs te lang verlopen of heeft u geen identiteitsbewijs? Dan kunt u een nieuw identiteitsbewijs aanvragen op het gemeentehuis. Vraag dit op tijd aan. De aanvraag duurt ongeveer een week. Hiervoor moet u een afspraak maken.

Bent u uw identiteitsbewijs kort voor de verkiezingsdag verloren of is deze gestolen? En wilt u zelf stemmen? Dan heeft u een verklaring van vermissing en een pasje of ander document waar uw naam en foto op staat nodig. U kunt digitaal de vermissing van uw paspoort of ID-kaart aan ons melden.  

De verklaring van vermissing toont u aan de voorzitter van het stembureau. Ook laat u een pasje of ander document waarop uw naam en foto staat zien aan de voorzitter.