Lokaal Vluchtelingenbeleid
Sinds 9 januari 2025 ligt het concept Lokaal Vluchtelingenbeleid van de gemeente Tynaarlo ter inzage. In dit stuk is de verantwoordelijkheid voor de opvang van vluchtelingen in de gemeente Tynaarlo en de aanpak hiervan beschreven. Deze is gericht op stabiliteit, transparantie en voorspelbaarheid voor zowel inwoners als vluchtelingen.
Reageren? Mail uw zienswijze dan vóór 6 februari naar info@tynaarlo.nl onder vermelding van “Zienswijze Lokaal Vluchtelingenbeleid”. U kunt uw zienswijze ook opsturen naar: Gemeente Tynaarlo, o.v.v. Zienswijze Lokaal Vluchtelingenbeleid, Postbus 5, 9480 AA VRIES. Meer informatie over het beleid vindt u in de lijst met mogelijke vragen en antwoorden op deze pagina.
Duidelijke kaders voor opvang
In het Lokaal Vluchtelingenbeleid wordt het aantal asielopvangplaatsen voor de komende jaren duidelijk gedefinieerd. Tynaarlo committeert zich aan het structureel bieden van 250 tot 500 opvangplaatsen. De opvangplaatsen zijn verspreid over minimaal drie en maximaal vijf locaties in de gemeente. De opvanglocaties worden voor minstens vijf en uiterlijk tien jaar ingezet.
Met oog voor vluchtelingen…
Volgens burgemeester Marcel Thijsen is hierbij niet alleen de kwantiteit van de opvang belangrijk, maar ook de kwaliteit. “Een aantal basisvoorzieningen moet dichtbij zijn, de behuizing goed en we gaan geen afgelegen opvanglocaties realiseren. Bovendien willen we dat vluchtelingen al snel en duurzaam integreren.” Thijsen stelt dat het deze mensen helpt om (al is het soms tijdelijk) daadwerkelijk te kunnen meedoen en makkelijker te worden opgenomen in onze samenleving: “Zo maken zij een veel grotere kans om hier voor zichzelf succesvol een zinvol bestaan op te bouwen.”
…en oog voor inwoners
Naast de verantwoordelijkheid die het college van B&W voelt voor een menselijke en verantwoorde opvang, heeft het ook oog voor de zorgen en gevoeligheden die spelen in de samenleving. “Wij proberen hiermee een balans te vinden tussen het bieden van opvang aan mensen die vluchten voor oorlog en geweld, en het waarborgen van de leefbaarheid en het woongenot van onze inwoners”, aldus Thijsen.
De gemeente is hierin geholpen door de tientallen, zo niet honderden gesprekken die de afgelopen jaren met inwoners, belanghebbenden en belangenbehartigers zijn gevoerd in discussies over de komst van opvanglocaties. Daarnaast vormen de gesprekken en discussies in de gemeenteraad, en de diverse besluiten die daar zijn genomen de rode draad. Transparantie en open communicatie zijn belangrijke thema’s. Net als een verdeling van lusten en lasten waar het gaat om de spreiding van opvanglocaties in de gemeente.
Toekomstige stappen
Het college van B&W gebruikt de ingekomen zienswijzen na de terinzagelegging om te beoordelen of en hoe het beleid nog aangepast moet worden. Vervolgens wordt het stuk aan de gemeenteraad voorgelegd voor besluitvorming. Daarna wordt het Lokaal Vluchtelingenbeleid door B&W uitgevoerd op basis van de vastgestelde kaders en uitgangspunten.
Foto: aankomst van vluchtelingen in de Bladergroenschool in Eelde-Paterswolde (2021)
Vragen en antwoorden over het concept Lokaal Vluchtelingenbeleid
Het proces van beleid naar opvang
- Vaststellen Lokaal Vluchtelingenbeleid gemeente Tynaarlo (voorjaar 2025)
- Vaststellen concept-Lokaal Vluchtelingenbeleid door college van B&W
- Inspraakperiode, gelegenheid tot het indienen van zienswijzen
- Vaststellen nota van zienswijzen en Lokaal Vluchtelingenbeleid door college van B&W
- Vaststellen Lokaal Vluchtelingenbeleid door gemeenteraad
- Inventarisatie geschikte en beschikbare gronden en panden (zomer en najaar 2025)
- Uitvoering inventarisatie aan de hand van zoekcriteria
- Openbare publicatie resultaten inventarisatie
- Selectie gronden en/of panden voor realisatie opvanglocaties door college van B&W
- Openbare publicatie van te realiseren opvanglocaties
- Voorbereiding opvanglocatie (eind 2025 en begin 2026)
- Communicatie richting omwonenden opvanglocatie
- Inloopbijeenkomst omwonenden opvanglocatie
- Oprichten klankbordgroep omwonenden
- Overlegperiode klankbordgroep over voorwaarden waarbinnen de opvanglocatie gerealiseerd moet worden
- Uitwerken concept-locatieontwerp en exploitatieafspraken
- Overleg met klankbordgroep over concept-locatieontwerp en exploitatieafspraken
- Opstellen reactienota op inbreng vanuit de klankbordgroep en aangepaste locatieontwerp en exploitatieafspraken
- Vaststellen locatieontwerp en exploitatieafspraken door college van B&W
- Realisatie opvanglocatie (2026 – 2028)
- Sluiten van overeenkomsten met locatie-eigenaar.
- Voeren van ruimtelijke procedures, aanvragen van vergunningen en aanbestedingen
- Inrichting gebied, bouw of verbouw en inrichting
- Organiseren faciliteiten, personeel en vrijwilligers
- Verwelkomen vluchtelingen
- Exploitatie (vanaf 2026)
- Naar behoefte van de klankbordgroep blijft er structureel overleg.
Hoe kom ik in contact over het concept Lokaal Vluchtelingenbeleid?
Antwoord: Staat uw vraag niet in deze lijst met vragen en antwoorden? Dan kunt u op twee manieren contact met ons opnemen: door een email te sturen naar asiel@tynaarlo.nl, of door telefonisch contact op te nemen met de medewerker die over het dossier Vluchtelingenbeleid gaat. Dat kan via ons algemene telefoonnummer 0592 - 26 66 62. Vanuit de ingestuurde vragen vullen we dit overzicht met vragen en antwoorden verder aan.
Antwoord: Dat kan door vóór 6 februari uw zienswijze te mailen naar info@tynaarlo.nl onder vermelding van “Zienswijze Lokaal Vluchtelingenbeleid”. U kunt uw zienswijze ook opsturen naar: Gemeente Tynaarlo, o.v.v. Zienswijze Lokaal Vluchtelingenbeleid, Postbus 5, 9480 AA VRIES.
Antwoord: Hiervoor organiseren we ambtelijke spreekuren in de week van 27 januari. Hier kunt u uw mening, ideeën of gewenste aanpassingen in de vorm van een mondelinge zienswijze delen met de behandelend ambtenaar. Van deze spreekuren worden korte verslagen gemaakt die u voor goedkeuring van ons ontvangt. Deze verslagen gelden als ingediende zienswijzen.
U kunt zich aanmelden voor het spreekuur door een email te sturen naar asiel@tynaarlo.nl, of door te bellen naar ons algemene nummer 0592 - 26 66 62.
Waarom een Lokaal Vluchtelingenbeleid?
Antwoord: Dit beleid zorgt ervoor dat iedereen weet hoe we in onze gemeente omgaan met de opvang van vluchtelingen. Het helpt om duidelijkheid te scheppen. Zo doorlopen we het proces op een goede manier en kan iedereen volgen hoe we komen tot bepaalde locaties voor de opvang van vluchtelingen.
Antwoord: Mensen hebben verschillende meningen over hoeveel vluchtelingen er moeten worden opgevangen en wat dit betekent voor de samenleving. De gemeente probeert hierin een goede balans te vinden.
Bij het opstellen van dit beleid is daarom ook zo goed als mogelijk is gehoor gegeven aan de talloze gesprekken met inwoners en belangenbehartigers die we de afgelopen jaren hebben gevoerd rondom de komst van opvanglocaties. Vanzelfsprekend zijn ook de discussies, moties en besluitvorming vanuit de gemeenteraad verwerkt.
Antwoord: Tynaarlo gaat structureel tussen de 250 en 500 opvangplaatsen bieden, verspreid over meerdere locaties. De kritische ondergrens is 250 en het streven is 500. Dit is meerdere keren zo door de gemeenteraad uitgesproken.
Antwoord: Op dit moment worden er ongeveer 250 asielzoekers opgevangen in gemeente Tynaarlo. Er is een tijdelijk AZC in de Bladergroenschool in Paterswolde (150 plekken). Daarnaast zijn er twee tijdelijke noodopvanglocaties in Het Wapen van Vries en op het bedrijventerrein in Tynaarlo. In de voormalige vliegschool op het bedrijventerrein in Eelde is een zogenoemde tussenvoorziening met 80 bedden voor asielzoekers met een verblijfsstatus. Verder zijn er drie locaties waar Oekraïense vluchtelingen worden opgevangen.
Antwoord: Als de huidige tijdelijke locaties niet meer nodig zijn of niet goed genoeg zijn, worden ze gesloten. Dit hangt ook af van de komst van de nieuwe opvanglocaties die op basis van het Lokaal Vluchtelingenbeleid worden gerealiseerd.
Antwoord: Ja, er worden nieuwe opvanglocaties gezocht en geopend.
Foto: kamer in AZC-locatie Bladergroenschool in Eelde-Paterswolde bij ingebruikname (2021)
Waar worden vluchtelingen straks opgevangen?
Antwoord: Nee. Wáár opvanglocaties komen is nog onbekend. Daar zijn we nu niet mee bezig. Wij gaan als gemeente pas aan de slag met het zoeken naar locaties (inventariseren) wanneer het Lokaal Vluchtelingenbeleid door de gemeenteraad is vastgesteld.
Antwoord: Nee. Het totale aanbod van opvangplaatsen in de gemeente blijft gespreid over meerdere opvanglocaties. Zo worden de lusten en de lasten zoveel als mogelijk verdeeld over alle inwoners van de gemeente.
Antwoord: Minimaal drie en maximaal vijf locaties. Deze plekken worden voor minstens vijf jaar en maximaal tien jaar gebruikt. Dit kan betekenen dat er over een periode van 10 jaar drie, maar bijvoorbeeld ook zeven locaties gebruikt zouden kunnen worden die elkaar opvolgen of afwisselen. Dit is afhankelijk van de beschikbaarheid en capaciteit van locaties.
Antwoord: We gaan uit van -uiteindelijk- drie tot vijf locaties tegelijkertijd, verspreid over de gemeente en maximaal 500 opvangplaatsen in totaal, oftewel van gemiddeld maximaal 100 tot 150 opvangplaatsen per locatie.
Antwoord: Dit biedt voor de omgeving de garantie dat een opvang er nooit langer dan 10 jaar zal zitten. De ondergrens van 5 jaar voorkomt dat de gemeente voortdurend op zoek moet naar geschikte locaties en asielzoekers voortdurend moeten verhuizen.
Antwoord: Dat kunt u proberen door een zienswijze in te dienen tegen het concept Lokaal Vluchtelingenbeleid. Hierin noemt u dan argumenten om het beleid of de zoekcriteria voor toekomstige locaties zo aan te passen dat mogelijke locaties in uw buurt buiten de inventarisatie zullen vallen.
U kunt uw zienswijze mailen naar info@tynaarlo.nl onder vermelding van “Zienswijze Lokaal Vluchtelingenbeleid”. Deze moet vóór 6 februari bij ons binnen zijn. U kunt uw zienswijze ook opsturen naar: Gemeente Tynaarlo, o.v.v. Zienswijze Lokaal Vluchtelingenbeleid, Postbus 5, 9480 AA VRIES.
Op enig moment stelt de gemeenteraad het concept Lokaal Vluchtelingenbeleid vast en gaat de gemeente verder met de uitvoering. Wanneer een stuk grond of pand in uw buurt dan past binnen het beleid en de zoekcriteria, kan het college van B&W besluiten om het te gaan gebruiken als opvanglocatie.
Nadat besloten is om ergens een opvanglocatie te realiseren, start de gemeente de daarvoor benodigde ruimtelijke procedures. U kunt ageren op de daaruit voortvloeiende omgevingsvergunningen en/of ontheffingen. Dat is de reguliere bezwaar en beroepsprocedure. Hoe dat werkt vindt u op de pagina over rechtsbescherming op onze website.
Het is de verwachting dat de commissie van de gemeenteraad het Lokaal Vluchtelingenbeleid in maart 2025 bespreekt. Vervolgens wordt het begin april behandeld in de gemeenteraad. Houdt hiervoor de website van de gemeenteraad in de gaten.
Wanneer de raad het beleid vaststelt, gaan we als gemeente aan de slag met de inventarisatie van beschikbare en geschikte locaties. Deze inventarisatie maken we rond de zomer openbaar bekend. Dit is het eerste moment waarop u kunt zien of er een locatie in uw buurt in beeld is bij de gemeente.
In het najaar maakt het college van B&W een selectie uit de geïnventariseerde locaties. Dan is er duidelijk welke locaties daadwerkelijk worden ontwikkeld tot AZC-locaties. Ook dit besluit wordt openbaar gepubliceerd, zodat u kunt zien of één van de geselecteerde locaties bij u in de buurt ligt.
Wanneer u omwonende bent van een geselecteerde locatie, wordt u daar altijd actief over geïnformeerd door de gemeente en uitgenodigd voor een inloopbijeenkomst. Vervolgens kunt u zich aanmelden voor de klankbordgroep van omwonenden die meedenkt over de te ontwikkelen locatie.
Antwoord: in het Plan ‘t Kan wordt uitgegaan van zeer kleinschalige opvanglocaties van enkele tientallen vluchtelingen per locaties. Dat zou wellicht haalbaar kunnen zijn bij een huisvestingsopgave van zo’n 100 vluchtelingen en dus drie tot vier opvanglocaties met enkele tientallen plaatsen. Dit zijn de getallen waar Plan ’t Kan vanuit gaat.
De wettelijke opgave voor Tynaarlo ligt echter inmiddels al op 224 en zal waarschijnlijk nog verhoogd worden naar boven de 300, bovendien is het streven van de Tynaarlose gemeenteraad 500. Bij enkele tientallen vluchtelingen per locatie gaat het dan al snel om 15 tot 20 verschillende locaties. Dat is organisatorisch niet meer te behappen voor zowel het COA als de gemeente.
Overigens voldoet het Lokaal Vluchtelingenbeleid op heel veel punten wel aan Plan ’t Kan, zoals het realiseren van structureel beschikbare opvangplaatsen, gespreid over meerdere zo klein mogelijke locaties en een zo snel mogelijke integratie van vluchtelingen in de lokale samenleving.
Hoe gaat het inventariseren van locaties?
Antwoord: Nadat de gemeenteraad het Lokaal Vluchtelingenbeleid heeft vastgesteld, worden alle geschikte en beschikbare gronden en panden in de gemeente Tynaarlo in beeld gebracht. De gemeente is voornemens dit onderzoek te laten uitvoeren door een extern bureau. De zoekopdracht luidt (samengevat) als volgt.
De locatie:
- is minimaal vijf jaar beschikbaar en dat is schriftelijk bevestigd door de eigenaar;
- is per direct of uiterlijk over één jaar beschikbaar;
- voldoet aan de minimale eisen voor bewoning of kan dat gaan doen vóór opening;
- ligt in of binnen 500 meter afstand van bestaand stedelijk gebied (doorgaans aangeduid als de bebouwde komgrens);
- ligt binnen een straal van 2 kilometer van ten minste een bushalte en een huisarts, tenzij er op de locatie zelf zorgfaciliteiten komen;
- ligt binnen een straal van 10 kilometer van een leslocatie voor vluchtelingen in de basisschoolleeftijd;
- is ten minste de laatste vier jaar niet gebruikt als locatie voor opvang van vluchtelingen;
- ligt niet binnen een straal van 500 meter van een plek waar zich de afgelopen vier jaar al een andere opvanglocatie heeft bevonden.
Het overzicht met locaties dat hiermee ontstaat wordt aangevuld met de volgende openbare informatie:
- afstanden tot stedelijk gebied -doorgaans bebouwde komgrens-, supermarkt, bushalte, leslocaties en huisarts;
- afstanden tot (andere) instanties en voorzieningen op het gebied van zorg, welzijn, sport, onderwijs, andere opvanglocaties, bedrijvigheid, etc;
- of de locatie in gemeentelijk eigendom is;
- hoeveel opvangplekken er gerealiseerd kunnen worden;
- wat de maximale periode is dat de locatie beschikbaar is;
- welke ruimtelijke procedures er nodig zijn om de locatie te mogen gebruiken;
- welke investeringen er nodig zijn om deze locatie te kunnen gebruiken;
- welke faciliteiten er mogelijk zijn op en om deze locatie.
Antwoord: Ja. Dat kan altijd. U kunt zich melden bij de behandelend ambtenaar. Dat kan door het sturen van een email naar asiel@tynaarlo.nl, of door telefonisch contact op te nemen via het algemeen telefoonnummer 0592 - 26 66 62.
Antwoord: Ja. De uitkomsten van deze inventarisatie zijn openbaar en worden op de website van de gemeente geplaatst. De locaties op deze lijst staan niet in volgorde van minst of meest geschikt.
Enkel de informatie over kosten en dekking is niet inzichtelijk en worden vertrouwelijk gedeeld met het college van B&W, gemeenteraad en betrokken medewerkers van de gemeente Tynaarlo.
Nee, er is geen mogelijkheid om hierop te reageren. De inventarisatie wordt als openbare informatie gedeeld en toegelicht. Zo beschikt iedereen die dat wil over dezelfde gegevens.
Tot de zienswijzentermijn voor het concept Lokaal Vluchtelingenbeleid sluit op 5 februari kunt u nog punten insturen die volgens u in het beleid of de zoekcriteria zouden moeten worden aangepast. Deze reacties worden betrokken bij de definitieve besluitvorming over het beleid en de zoekcriteria in het college van B&W en de gemeenteraad.
De inventarisatie gebeurt zo zorgvuldig en feitelijk mogelijk op basis van de zoekcriteria en informatie die vooraf in het Lokaal Vluchtelingenbeleid worden vastgesteld. Bij het opstellen van dit beleid is zo goed als mogelijk gehoor gegeven aan de talloze gesprekken met inwoners en belangenbehartigers. Vanzelfsprekend zijn hierin ook de discussies, moties en besluitvorming vanuit de gemeenteraad verwerkt.
Antwoord: We maken na vaststelling van het Lokaal Vluchtelingenbeleid in één keer een zo volledig mogelijke inventarisatie van waaruit we de eerste AZC-locaties kiezen die we nodig hebben.
Mochten de omstandigheden voorafgaand aan het opstarten van de komst van bijvoorbeeld de tweede locatie daar aanleiding toe geven, dan werken we onze inventarisatie bij en beoordeelt het college of er aanleiding is om een andere keuze te maken.
Later in de tijd geldt dat als de opvang op een locatie afloopt en een nieuwe plek gezocht moet worden, wij de inventarisatie een jaar voor die tijd actualiseren.
Antwoord: Het klopt dat wij als gemeente op eerdere momenten al gezocht hebben naar mogelijke opvanglocaties. Er is hierdoor al best wat kennis in huis. Maar de keuzes voor toekomstige opvanglocaties zullen worden gebaseerd op een nieuwe inventarisatie van geschikte en beschikbare locaties zoals beschreven in het Lokaal Vluchtelingenbeleid.
Hoe gaat het selecteren van locaties?
Antwoord: Ja. De locaties die de komende jaren nodig zijn maken we in één keer bekend. We willen hier als gemeente zo open en transparant mogelijk mee omgaan.
Antwoord: Nee. Om de werkdruk te spreiden, worden de opvanglocaties niet allemaal tegelijk gerealiseerd. Dat gebeurt opeenvolgend.
Antwoord: Voor de selectie gebruiken we de selectiecriteria die ook in het Lokaal Vluchtelingenbeleid zijn vastgesteld. Deze criteria zijn niet zwart-wit, maar bedoeld om af te wegen en tot een beargumenteerde keuze te komen. Die criteria luiden, samengevat, als volgt.
B&W houden ten minste rekening met:
- een gezamenlijke opvangcapaciteit van maximaal 500 plaatsen;
- voldoende spreiding over de drie grootste kernen Eelde-Paterswolde, Zuidlaren en Vries;
- andere voorzieningen in de omgeving die invloed hebben op de buurt, zoals psychische zorg, verslavingszorg, scholen, sportvelden, bedrijven en opvang voor andere doelgroepen. Dit om een onredelijke stapeling van overlastgevende zaken voorkomen. Denk hierbij aan verkeersdrukte, parkeerdruk, geluid en gevoelens van onveiligheid;
- aanwezigheid of bereikbaarheid van voorzieningen zoals een supermarkt en mogelijkheden voor werk;
- sociaal-economische kenmerken van de buurt.
Antwoord: Nee, met het Lokaal Vluchtelingenbeleid wordt die bevoegdheid aan het college van B&W gegeven.
Antwoord: Nee, dat kan niet. Het college van B&W maakt een selectie op basis van de inventarisatie.
Wat wel kan is nu al een zienswijze indienen. Hierin noemt u dan argumenten om het beleid of de zoekcriteria voor toekomstige locaties zo aan te passen dat mogelijke locaties binnen of juist buiten de inventarisatie zullen vallen.
U kunt uw zienswijze mailen naar info@tynaarlo.nl onder vermelding van “Zienswijze Lokaal Vluchtelingenbeleid”. Deze moet vóór 6 februari bij ons binnen zijn. U kunt uw zienswijze ook opsturen naar: Gemeente Tynaarlo, o.v.v. Zienswijze Lokaal Vluchtelingenbeleid, Postbus 5, 9480 AA VRIES.
Antwoord: We maken na vaststelling van het Lokaal Vluchtelingenbeleid in één keer een zo volledig mogelijke inventarisatie van waaruit we de eerste AZC-locaties kiezen die we nodig hebben.
Mochten de omstandigheden voorafgaand aan het opstarten van de komst van bijvoorbeeld de tweede locatie daar aanleiding toe geven, dan werken we onze inventarisatie bij en beoordeelt het college of er aanleiding is om een andere keuze te maken.
Later in de tijd geldt dat als de opvang op een locatie afloopt en een nieuwe plek gezocht moet worden, wij de inventarisatie een jaar voor die tijd actualiseren.
Komst van een AZC
Antwoord: Omwonenden worden voordat we van start gaan met de realisatie uitgenodigd voor een inloopbijeenkomst. Hier kunnen geïnteresseerde omwonenden zich aanmelden voor deelname aan een klankbordgroep.
Deze klankbordgroep denkt mee over de voorwaarden waarbinnen de opvang gerealiseerd gaat worden en praat mee over het locatie-ontwerp en de exploitatieafspraken.
Exploitatieafspraken zijn afspraken over het gebruik en het uitbaten van de locatie. Deze afspraken hebben niet te maken met het ontwerp van de locatie, maar wel met zaken zoals betrokkenheid van omwonenden bij de locatie na opening en veiligheid.
Foto: Fietsles tijdens inburgering, in dit geval verzorgd door de gemeentelijke sport-combinatiefunctionarissen.