Paspoort, ID-kaart of rijbewijs kwijt of gestolen
Is uw Nederlandse paspoort of ID-kaart gestolen of verloren? Meld de vermissing dan zo snel mogelijk bij de gemeente waar u ingeschreven staat. Zijn er meerdere reisdocumenten kwijt of gestolen? Geef dan per document een vermissing door. Via DigiD kunt u alleen uw eigen paspoort als vermist opgeven (dit geldt ook voor kinderen). Indien er sprake is van fraude, neem dan telefonisch contact op met burgerzaken. Een digitale aangifte van vermissing of diefstal is dan niet mogelijk.
Wilt of kunt u uw vermissing niet online doorgeven? Maak dan een afspraak 'Paspoort aanvragen in verband met vermissing' of 'Identiteitskaart aanvragen in verband met vermissing.'
Document ongeldig
Heeft u een paspoort of de ID-kaart als vermist opgegeven? Dan is het paspoort of de ID-kaart niet meer geldig. Zo nodig kunt u een nieuw reisdocument aanvragen.
Weet u niet zeker of een document vermist is? Zoek dan eerst goed of u het nog kunt vinden. Zodra u een reisdocument als vermist opgeeft kunt u het niet meer gebruiken, ook niet als u het terugvindt. Een gevonden paspoort of ID-kaart moet volgens de wet worden vernietigd en mag niet teruggegeven worden aan de houder. Als het vermiste paspoort of ID-kaart alsnog wordt teruggevonden, moet hij worden ingeleverd bij de gemeente.
Vermissing en aanvraag identiteitsdocument
Geeft u de vermissing op het gemeentehuis door? Dan stelt de ambtenaar tijdens de afspraak samen met u een verklaring van vermissing op. Daarin legt u uit hoe u het oude document bent kwijtgeraakt.
Nadat uw identiteit is vastgesteld, kunt u in de meeste gevallen direct een nieuw document aanvragen en betalen. Neem daarvoor uw eventuele andere identiteitsdocumenten (Nederlands rijbewijs, paspoort of ID-kaart) mee.
Bezit u geen ander identiteitsdocument én is uw vermiste document afgegeven in een andere gemeente? Neemt u dan contact op met de afdeling Publiekszaken en Veiligheid voordat u naar het gemeentehuis komt.
In dit geval kunt u pas een nieuw reisdocument aanvragen op het moment dat wij het aanvraagformulier van uw vermiste reisdocument uit de andere gemeente hebben opgevraagd en ontvangen. Is uw vorige identiteitsdocument afgegeven in de gemeente Tynaarlo? Dan kunt u meteen een nieuwe aanvraag doen.
Vermissing rijbewijs
Bent u uw rijbewijs kwijt, is het gestolen of maakt iemand er misbruik van? Meld dit zo snel mogelijk en vraag dan een nieuw rijbewijs aan.
De vermissing kunt u op drie manieren door geven:
- Meld dit zo snel mogelijk online met uw DigiD via de website van de RDW (Rijbewijs kwijt of gestolen).
- U kunt bij de gemeente de vermissing en de nieuwe aanvraag in 1 keer regelen; Maak hiervoor een afspraak 'Rijbewijs aanvragen in verband met vermissing' of;
- U kunt bij de gemeente de vermissing van uw rijbewijs melden zonder een nieuwe aanvraag.
Tijdens de afspraak stelt de ambtenaar samen met u een verklaring van vermissing op. Daarin legt u uit hoe u het oude rijbewijs bent kwijtgeraakt.
Nadat uw identiteit is vastgesteld, kunt u in de meeste gevallen direct een nieuw rijbewijs aanvragen en betalen. Neem daarvoor uw eventuele andere identiteitsdocumenten (paspoort of identiteitskaart) mee.
Misdrijven
Indien er sprake is van diefstal, zakkenrollerij en andere misdrijven is het verstandig om hiervan ook aangifte te doen bij de politie.