Gemeentehuis en milieustraat gesloten tijdens feestdagen

Tijdens de kerstdagen op woensdag 25 en donderdag 26 december en op nieuwjaarsdag 1 januari zijn het gemeentehuis en de milieustraat gesloten. 

Adresonderzoek

Het juiste woonadres is van groot belang. Alle overheidsdiensten gebruiken daarvoor de Basisregistratie Personen (BRP). De gemeente houdt deze registratie bij. Zorg, onderwijs, politie, brandweer, sociale dienst, belastingen: overal speelt uw adres een bepalende rol.

Controleer zélf uw adresgegevens via MijnOverheid

Wanneer wij twijfelen of u woont op het adres waar u ingeschreven staat, kan er een adresonderzoek gestart worden. Wij leggen dan contact met u, instanties en eventueel uw familie om te kijken waar u woont. Het kan ook zijn dat er een toezichthouder bij u langs komt. Zo proberen wij duidelijk te krijgen waar u woont. 

De gemeente is er verantwoordelijk voor dat iedereen op het juiste adres staat ingeschreven. Wanneer mensen niet op het juiste adres ingeschreven staan, kan het zijn dat de bewoner(s) van het adres niet de juiste toeslagen krijgt of juist toeslagen krijgt waar ze geen recht op hebben. Daarnaast kan het ervoor zorgen dat iemand gekort wordt op zorg of andere hulp. 

Bij een noodsituatie maken de brandweer en politie gebruik van de BRP. Een juiste inschrijving is dus erg belangrijk. Zo wordt iedereen geholpen die hulp nodig heeft. 
 

Wij starten een onderzoek op basis van een melding. Deze melding kan gedaan worden door andere overheidsinstanties. Wanneer zij twijfelen of iemand op een adres woont, geven zij dit aan ons door. 

Wij kunnen ook een onderzoek starten wanneer wij zelf twijfelen. Dat kan gebeuren wanneer er bijvoorbeeld post terugkomt. Een melding kan ook worden gedaan door een bewoner. Wanneer zij melden dat u niet op het adres woont gaan wij dit onderzoeken. 

Het kán dus gebeuren dat uw adres wordt onderzocht. Dat betekent niet altijd dat de gemeente fraude vermoedt. Vaak gaat het om een misverstand of een vergeten verhuismelding. Wanneer uit het onderzoek blijkt dat correctie van de BRP-registratie nodig is, dan zal de gemeente dat aan de bewoners melden. Bij voldoende bewijs is de gemeente bevoegd en verplicht die registratie te wijzigen, zo nodig zonder instemming van betrokkenen. Dat kan gevolgen hebben voor toeslagen, uitkeringen en andere regelingen.
 

Wij proberen contact met u te leggen, dit doen wij door u te bellen en te mailen. Dit kan natuurlijk alleen als de (juiste) gegevens bij ons bekend zijn. Lukt het ons niet om u te bereiken? Dan ontvangt u een brief van ons. Hierin vragen we u om contact met ons op te nemen. 

Daarnaast kunnen wij ook contact opnemen met andere instanties. Denk hierbij aan de uitkeringsinstantie of andere overheidsinstellingen. Bij een adresonderzoek kunnen wij ook gebruik maken van social media.

Krijgen wij geen contact met u en zijn wij ervan overtuigd dat u niet op het adres woont dan wordt u na 6 weken uitgeschreven. 

Iedereen is volgens de wet zelf verantwoordelijk voor een juiste registratie in de BRP: wie verhuist moet dat melden aan de gemeente. Dit moet uiterlijk 5 dagen nadat u verhuisd bent. Controleer zelf of u goed staat geregistreerd op de website MijnOverheid, door in te loggen met uw DigiD. Een verzoek om een wijziging kunt u doorgeven aan uw gemeente. Dit doet u door dit door te geven aan uw nieuwe woongemeente. Woont u in Tynaarlo? Dan kunt u dat door geven via onze website.

Bent u verhuisd naar het buitenland? Geef dan uw emigratie door via onze website.

Wilt u het niet digitaal doorgeven of lukt dit niet? Maak dan een afspraak. 

Denkt u dat er iemand onterecht bij u op het adres staat ingeschreven? Doe dan een melding. Wij starten dan een adresonderzoek. 

De gemeente Tynaarlo is een samenwerking aangegaan met Stichting Woonborg en Stichting Eelder Woningbouw. We willen er samen voor zorgen dat de bewoners van beide stichtingen goed ingeschreven staan. De stichtingen willen daarnaast dat hun woningen eerlijk worden bewoond door de toegewezen personen. Om dit doel te bereiken moeten we persoonsgegevens met elkaar delen. 

We mogen natuurlijk niet zomaar alle gegevens met elkaar delen. Daarom is er een afspraak gemaakt wat we wel en niet mogen delen. We hebben ook afspraken gemaakt hoe we uw gegevens veilig kunnen houden. Wilt u weten wat onze afspraken zijn? Dan kunt u dit lezen in onze overeenkomst met Stichting Woonborg en Stichting Eelder Woningbouw. 


Heeft u vragen over het adresonderzoek of huisbezoek? Neem dan contact op met het team Burgerzaken, telefoon: 0592-266 662.