Gemeentehuis en milieustraat gesloten tijdens feestdagen

Tijdens de kerstdagen op woensdag 25 en donderdag 26 december en op nieuwjaarsdag 1 januari zijn het gemeentehuis en de milieustraat gesloten. 

ID-kaart

Een identiteitskaart vraagt u persoonlijk aan in het gemeentehuis. Na zes werkdagen kunt u uw ID-kaart ophalen bij de receptie van het gemeentehuis. Een ID-kaart voor volwassenen is 10 jaar geldig, een ID-kaart voor jongeren (tot 18 jaar) is 5 jaar geldig.

Maak direct een afspraak

Het wordt erg druk bij de balie. Veel mensen moeten hun paspoort of ID-kaart vernieuwen. Maak daarom alvast een afspraak.

  • U moet alle reisdocumenten die in uw bezit zijn meenemen. Hebt u naast uw identiteitskaart ook een paspoort? Dan dient u die bij de aanvraag mee te nemen. Dit geldt ook als de documenten al verlopen zijn!
  • Eén goedgelijkende pasfoto die maximaal 6 maanden oud is op het moment van de aanvraag. Op de website van de Rijksoverheid "Eisen aan de pasfoto voor paspoort of ID-kaart" kunt u vinden aan welke eisen uw pasfoto moet voldoen. Het advies is om een foto te laten maken bij een vakfotograaf.
  • Geld om de kosten van een identiteitskaart te betalen (u kunt bij ons pinnen).

Soort kostenBedrag
Identiteitskaart€ 75,80
Identiteitskaart voor kinderen tot 18 jaar40,90
Spoedprocedure kost extra€ 57,05

Kinderen moeten zelf aanwezig zijn bij de aanvraag van hun identiteitskaart. Is uw kind jonger dan 12 jaar? En heeft het twee ouders/gezaghouders? Dan moeten die beiden persoonlijk toestemming geven. U kunt dit digitaal of persoonlijk aan ons doorgeven. Zie voor meer informatie het onderdeel "Toestemming minderjarigen".

Sommige landen eisen een verklaring waaruit blijkt dat de meereizende volwassene ook daadwerkelijk de ouder is of het gezag heeft. Informeer hiernaar bij de ambassade of het consulaat van het land van bestemming of u een dergelijke verklaring nodig heeft.

Meer informatie over het reizen met minderjarige kinderen kunt u vinden op de website van de Rijksoverheid "Reizen met kinderen". Op deze website vindt u ook het formulier voor de toestemming die u kunt geven zodat een minderjarige mag reizen met een aangewezen persoon. Dit formulier is te verkrijgen in het Nederlands en in het Engels.

Een overzicht van alle landen waar een identiteitskaart geldig is vindt u op de website van Rijksoverheid.

Caribische delen van Nederland:

Op Aruba, Curaçao, Sint-Maarten, Bonaire, Sint-Eustatius en Saba is uw Nederlandse identiteitskaart niet geldig, u moet een paspoort gebruiken.

Reizen naar het Verenigd Koninkrijk (VK):

In sommige gevallen kunt u nog uw ID-kaart gebruiken om naar het Verenigd Koninkrijk reizen. Dit kan als u een (pre-)settled status heeft. Deze krijgt u bijvoorbeeld als u voor 1 januari 2021 in het Verenigd Koninkrijk woonde. U kunt online aantonen dat u de juiste status heeft.  

U mag ook met uw ID-kaart blijven reizen als u een grensarbeider in het Verenigd Koninkrijk bent. U heeft hiervoor een vergunning voor grensarbeiders nodig (Frontier Worker Permit).  U moet tijdens het reizen uw werkvergunning meenemen. 

Tot slot mag u ook blijven reizen als u een S2 healthcare visitors regeling heeft. Meer informatie over de uitzonderingsregeling kunt u lezen op de website van de Britse overheid (Engels). 

De bovenstaande regelingen gelden tot 31 december 2025. 

 

Is uw Nederlandse identiteitskaart gestolen of verloren? Meld de vermissing dan zo snel mogelijk bij de gemeente. U kunt dit digitaal of persoonlijk aan ons doorgeven. Zie voor meer informatie het onderdeel "Paspoort of ID-kaart kwijt of gestolen."

In de meeste gevallen kunt u uw nieuwe identiteitskaart na zes werkdagen ophalen.

Het is mogelijk om de identiteitskaart sneller in uw bezit te krijgen door middel van een spoedprocedure. Als uw aanvraag voor 15.30 uur is ingediend, kunt u uw identiteitskaart in de meeste gevallen de eerstvolgende werkdag na 11.00 uur ophalen. Aan een spoedprocedure zijn extra kosten verbonden. Duurt ook de spoedprocedure te lang, dan kunt u proberen bij de marechaussee een nooddocument aan te vragen. Voor informatie over een nooddocument kunt u kijken op de website van Rijksoverheid "Aanvragen noodpaspoort".

In de meeste gevallen kunt u uw nieuwe identiteitskaart na zes werkdagen ophalen. Bij het ophalen neemt u uw oude paspoort en/of ID-kaart mee. U ruilt deze dan om voor uw nieuwe.

U kunt uw ID-kaart tijdens de openingstijden van het gemeentehuis persoonlijk afhalen. Ook baby's en minderjarige kinderen moeten persoonlijk aanwezig zijn voor het afhalen van hun document. Hiervoor hoeft u geen afspraak te maken. Bij aankomst in het gemeentehuis dient u zich te melden bij de receptie.

U moet uw ID-kaart binnen drie maanden ophalen. Als u dat niet doet, vervalt uw ID-kaart. U moet dan opnieuw een aanvraag indienen en ook opnieuw betalen voor uw ID-kaart.

Vanaf januari 2021 zijn de identiteitskaarten vernieuwd. De vernieuwde identiteitskaart bevat een chip. Daarmee kan worden ingelogd bij de Nederlandse overheid, het onderwijs, de zorg of pensioenfonds via DigiD.

Enkele dagen na het aanvragen van de nieuwe identiteitskaart ontvangt u een brief van DigiD met daarin een pincode. Met deze pincode kunt u de inlogfunctie activeren.

Deze aanpassingen betekenen niet dat uw huidige identiteitskaart niet meer geldig is. Zodra uw identiteitskaart verlengd moet worden en u heeft een nieuwe kaart aangevraagd dan ontvangt u het nieuwe model.

Meer informatie kunt u vinden op de website van DigiD.

Bij identiteitsfraude maken criminelen misbruik van valse of gestolen identiteitsgegevens. Ze kopen bijvoorbeeld op naam van iemand anders spullen zonder te betalen. Bent u slachtoffer door misbruik van (een kopie van) uw paspoort, identiteitskaart of rijbewijs? Meld dit via Rijksoverheid.nl.

Bovendien is het verstandig om zo snel mogelijk een nieuw ID-kaart aan te vragen. Let op: Laat uw ID-kaart niet als vermist registeren.

Ook handig