Meldpunt ongewenst gedrag van verhuurder
Huurt u een woning of zoekt u een huurwoning? En heeft u een klacht over een verhuurder of een bemiddelaar? U kunt bij ons een melding doen als uw verhuurder zich niet aan de regels houdt. Huurt u van een woningcorporatie? Meld uw klacht dan bij de woningcorporatie.
Meldpunt voor huurders en woningzoekenden
Vanaf 1 juli 2023 geldt de Wet goed verhuurderschap om ongewenst verhuurgedrag tegen te gaan. Heeft u klachten over een verhuurder of verhuurbemiddelaar? Bijvoorbeeld een te hoge borg of oneerlijke servicekosten? U kunt dit ongewenste gedrag bij ons melden.
Wat kunt u melden?
Op basis van de Wet goed verhuurderschap dragen verhuurders en verhuurbemiddelaars wettelijke verantwoordelijkheden voor de ‘zeven algemene regels voor goed verhuurderschap’:
- Een heldere en transparante selectieprocedure. De verhuurder mag geen discriminatie toepassen bij het selecteren van woningzoekenden.
- De verhuurder mag huurders niet bedreigen of intimideren.
- De verhuurder mag een waarborgsom van maximaal twee maanden kale huur vragen. De waarborgsom moet veertien dagen na beëindiging van de huurovereenkomst terug worden gegeven.
- De verhuurder moet een schriftelijke huurcontract opstellen, zelfs als de overeenkomst mondeling is. Op het huurcontract moet een handtekening van de verhuurder en huurder staan.
- De verhuurder moet de huurder schriftelijk informeren over de bijbehorende rechten en plichten.
- De verhuurder rekent eerlijke servicekosten. De servicekosten worden jaarlijks gespecificeerd en met de huurder gedeeld.
- De verhuurbemiddelaar mag geen dubbele bemiddelingskosten vragen.
Lees meer over de ‘zeven algemene regels voor goed verhuurderschap’ op de website van de Rijksoverheid.
Wat kunt u niet melden?
Heeft u te maken met een te hoge huurprijs of achterstallig onderhoud? Dit soort zaken kunt u niet melden via het meldpunt ‘ongewenst verhuurgedrag gemeente Tynaarlo’. Voor juridisch advies over uw huurwoning kunt u contract opnemen met bijvoorbeeld Het Juridisch Loket of de Huurcommissie.
Wat als ik een sociale huurwoning heb?
Huurt u een sociale huurwoning, bijvoorbeeld van een woningcorporatie? Dan is de woningcorporatie zelf het 1e aanspreekpunt. Binnen de gemeente Tynaarlo zijn dit stichting Woonborg en Stichting Eelder Woningbouw. Komt u er met hun niet uit? Dan kunt u terecht bij de Regionale Geschillen Commissie. Deze commissie is ingesteld door woningcorporaties in Groningen en Drenthe. Meer informatie vindt u op de website geschillenbehandelen.nl.
Nodig bij uw melding
- Uw naam, adres, telefoonnummer en e-mailadres. U kunt ook anoniem een melding doen;
- Gegevens van de verhuurder of de verhuurbemiddelaar;
- Het adres (indien van toepassing);
- Beschrijving van de situatie, als het kan met foto’s en bijlagen.