Gemeentehuis eerder gesloten op donderdag 5 december

Op donderdag 5 december is het gemeentehuis vanwege de Sinterklaasviering niet tot 19.00 uur geopend. We sluiten de deur om 17.00 uur, tot die tijd is de gemeente telefonisch bereikbaar. De balies Burgerzaken zijn dicht om 16.00 uur. 

Meldpunt ongewenst gedrag van verhuurder

Huurt u een woning of zoekt u een huurwoning? En heeft u een klacht over een verhuurder of een bemiddelaar? U kunt bij ons een melding doen als uw verhuurder zich niet aan de regels houdt. Huurt u van een woningcorporatie? Meld uw klacht dan bij de woningcorporatie.

Online melden

Meldpunt voor huurders en woningzoekenden

Vanaf 1 juli 2023 geldt de Wet goed verhuurderschap om ongewenst verhuurgedrag tegen te gaan. Heeft u klachten over een verhuurder of verhuurbemiddelaar? Bijvoorbeeld een te hoge borg of oneerlijke servicekosten? U kunt dit ongewenste gedrag bij ons melden.

Wat kunt u melden?

Op basis van de Wet goed verhuurderschap dragen verhuurders en verhuurbemiddelaars wettelijke verantwoordelijkheden voor de ‘zeven algemene regels voor goed verhuurderschap’:

  • Een heldere en transparante selectieprocedure. De verhuurder mag geen discriminatie toepassen bij het selecteren van woningzoekenden.
  • De verhuurder mag huurders niet bedreigen of intimideren.
  • De verhuurder mag een waarborgsom van maximaal twee maanden kale huur vragen. De waarborgsom moet veertien dagen na beëindiging van de huurovereenkomst terug worden gegeven.
  • De verhuurder moet een schriftelijke huurcontract opstellen, zelfs als de overeenkomst mondeling is. Op het huurcontract moet een handtekening van de verhuurder en huurder staan.
  • De verhuurder moet de huurder schriftelijk informeren over de bijbehorende rechten en plichten.
  • De verhuurder rekent eerlijke servicekosten. De servicekosten worden jaarlijks gespecificeerd en met de huurder gedeeld.
  • De verhuurbemiddelaar mag geen dubbele bemiddelingskosten vragen.

Lees meer over de ‘zeven algemene regels voor goed verhuurderschap’ op de website van de Rijksoverheid.

Wat kunt u niet melden?

Heeft u te maken met een te hoge huurprijs of achterstallig onderhoud? Dit soort zaken kunt u niet melden via het meldpunt ‘ongewenst verhuurgedrag gemeente Tynaarlo’. Voor juridisch advies over uw huurwoning kunt u contract opnemen met bijvoorbeeld Het Juridisch Loket of de Huurcommissie.

Wat als ik een sociale huurwoning heb?

Huurt u een sociale huurwoning, bijvoorbeeld van een woningcorporatie? Dan is de woningcorporatie zelf het 1e aanspreekpunt. Binnen de gemeente Tynaarlo zijn dit stichting Woonborg en Stichting Eelder Woningbouw. Komt u er met hun niet uit? Dan kunt u terecht bij de Regionale Geschillen Commissie. Deze commissie is ingesteld door woningcorporaties in Groningen en Drenthe. Meer informatie vindt u op de website geschillenbehandelen.nl

Nodig bij uw melding

  • Uw naam, adres, telefoonnummer en e-mailadres. U kunt ook anoniem een melding doen;
  • Gegevens van de verhuurder of de verhuurbemiddelaar;
  • Het adres (indien van toepassing);
  • Beschrijving van de situatie, als het kan met foto’s en bijlagen.

Meer informatie