Vuurwerktelefoon rond jaarwisseling en gemeentehuis en milieustraat gesloten

Wie moet ik bellen bij vuurwerkoverlast? 

Is er sprake van een (levens)gevaarlijke situatie, bel dan met het noodnummer 112. In gevallen van overlast door bijvoorbeeld zwaar vuurwerk en/of illegaal vuurwerk, kunt u melding doen bij de gemeente. 
De gemeente Tynaarlo heeft dit jaar een pilot voor het melden van vuurwerkoverlast rond de jaarwisseling. Bij overlast kunt u een WhatsApp of sms sturen naar telefoonnummer 06 29 21 21 77. 
Dit nummer wordt beheerd door team Toezicht en handhaving van de gemeente. Of er direct actie wordt ondernomen door het team is afhankelijk van de melding en beschikbare capaciteit. 
U krijgt niet standaard een reactie op uw melding.
Let op: dit nummer is alleen via WhatsApp en sms bereikbaar, tot en met 1 januari 02.00 uur. Meldingen via dit nummer kunnen sneller worden opgepakt dan een melding via de website.

Op nieuwjaarsdag 1 januari zijn het gemeentehuis en de milieustraat gesloten. 

Meldpunt ongewenst gedrag van verhuurder

Huurt u een woning of zoekt u een huurwoning? En heeft u een klacht over een verhuurder of een bemiddelaar? U kunt bij ons een melding doen als uw verhuurder zich niet aan de regels houdt. Huurt u van een woningcorporatie? Meld uw klacht dan bij de woningcorporatie.

Online melden

Meldpunt voor huurders en woningzoekenden

Vanaf 1 juli 2023 geldt de Wet goed verhuurderschap om ongewenst verhuurgedrag tegen te gaan. Heeft u klachten over een verhuurder of verhuurbemiddelaar? Bijvoorbeeld een te hoge borg of oneerlijke servicekosten? U kunt dit ongewenste gedrag bij ons melden.

Wat kunt u melden?

Op basis van de Wet goed verhuurderschap dragen verhuurders en verhuurbemiddelaars wettelijke verantwoordelijkheden voor de ‘zeven algemene regels voor goed verhuurderschap’:

  • Een heldere en transparante selectieprocedure. De verhuurder mag geen discriminatie toepassen bij het selecteren van woningzoekenden.
  • De verhuurder mag huurders niet bedreigen of intimideren.
  • De verhuurder mag een waarborgsom van maximaal twee maanden kale huur vragen. De waarborgsom moet veertien dagen na beëindiging van de huurovereenkomst terug worden gegeven.
  • De verhuurder moet een schriftelijke huurcontract opstellen, zelfs als de overeenkomst mondeling is. Op het huurcontract moet een handtekening van de verhuurder en huurder staan.
  • De verhuurder moet de huurder schriftelijk informeren over de bijbehorende rechten en plichten.
  • De verhuurder rekent eerlijke servicekosten. De servicekosten worden jaarlijks gespecificeerd en met de huurder gedeeld.
  • De verhuurbemiddelaar mag geen dubbele bemiddelingskosten vragen.

Lees meer over de ‘zeven algemene regels voor goed verhuurderschap’ op de website van de Rijksoverheid.

Wat kunt u niet melden?

Heeft u te maken met een te hoge huurprijs of achterstallig onderhoud? Dit soort zaken kunt u niet melden via het meldpunt ‘ongewenst verhuurgedrag gemeente Tynaarlo’. Voor juridisch advies over uw huurwoning kunt u contract opnemen met bijvoorbeeld Het Juridisch Loket of de Huurcommissie.

Wat als ik een sociale huurwoning heb?

Huurt u een sociale huurwoning, bijvoorbeeld van een woningcorporatie? Dan is de woningcorporatie zelf het 1e aanspreekpunt. Binnen de gemeente Tynaarlo zijn dit stichting Woonborg en Stichting Eelder Woningbouw. Komt u er met hun niet uit? Dan kunt u terecht bij de Regionale Geschillen Commissie. Deze commissie is ingesteld door woningcorporaties in Groningen en Drenthe. Meer informatie vindt u op de website geschillenbehandelen.nl

Nodig bij uw melding

  • Uw naam, adres, telefoonnummer en e-mailadres. U kunt ook anoniem een melding doen;
  • Gegevens van de verhuurder of de verhuurbemiddelaar;
  • Het adres (indien van toepassing);
  • Beschrijving van de situatie, als het kan met foto’s en bijlagen.

Meer informatie