Gemeente Tynaarlo start met proef ‘persoonlijk ambtenaar’

De gemeente Tynaarlo is gestart met de proef ‘persoonlijk ambtenaar’. Hierin onderzoeken wij of inwoners behoefte hebben aan een vast aanspreekpunt. Dat wil zeggen: een medewerker die de inwoner aanhoort en helpt met het vinden van een antwoord op een vraag. 

Veel zaken kunnen tegenwoordig digitaal geregeld worden. Maar niet iedereen kan of wil dat digitaal doen. En soms lopen zaken niet helemaal zoals gewild of zijn antwoorden lastig te vinden. Een vast aanspreekpunt kan dan helpen. Daarom is het tijdens de proefperiode mogelijk om persoonlijk contact te hebben met een gemeentemedewerker.

Vanuit mijn eigen ervaring weet ik dat het soms erg lastig is om contact te krijgen met instanties zoals de overheid. Ik wil dan ook dat onze inwoners makkelijk met de gemeente Tynaarlo in contact kunnen komen. En niet verdwalen in onze organisatie en regels. Want soms ervaren mensen dat wel zo. Contact hebben met de gemeente Tynaarlo gaat nu al goed. Maar met een persoonlijk ambtenaar kunnen we onze inwoners nog een beetje beter en persoonlijker helpen”, zo zegt Peter Koekoek, directeur van de gemeente Tynaarlo.

Hoe werkt het?

Er zijn 500 adressen geselecteerd voor de proef. Dat heeft de gemeente gedaan via een loting. De bewoners van die adressen zijn gekoppeld aan medewerkers van de gemeente. Zij zijn naast hun gewone werk, ook persoonlijk ambtenaar. Kan een inwoner de informatie op de website niet vinden? Weet hij of zij niet waar die moet zijn? Komt diegene er via het algemene nummer niet uit? Dan helpt de persoonlijk ambtenaar. Deze ambtenaar werkt dus eigenlijk als gids in gemeenteland. 

Verbeteren waar nodig

De proef duurt tot augustus volgend jaar. De gemeente bespreekt intern de ervaringen en past processen aan als dat nodig is. Ook sturen we na anderhalf jaar een enquête aan de bewoners die mee hebben gedaan aan de proef. Zijn de resultaten positief, dan willen we alle adressen in de gemeente een vast aanspreekpunt geven.