Woningvoorziening of woningaanpassing nodig?
Een op zich goede woning is heel belangrijk, maar is soms toch niet genoeg om goed te kunnen wonen. Dan zijn er speciale voorzieningen nodig, omdat u of een van uw medebewoners niet meer alles kunnen, door ziekte, lichamelijk gebrek of ouderdom.
Eenvoudige hulpmiddelen zelf kopen
Eenvoudige hulpmiddelen, zoals een rollator, krukken of een looprek zal iedereen zelf moeten betalen. U kunt ze kopen of huren, bijvoorbeeld bij een thuiszorgwinkel. De thuiszorgwinkels werken nauw met de verzekeraars samen.
Het is mogelijk dat de hulpmiddelen helemaal of gedeeltelijk in de aanvullende zorgverzekering zitten, als u die hebt. U kunt daar het beste contact over opnemen met uw zorgverzekering.
Gratis lenen
Sommige hulpmiddelen kunt u (voor een bepaalde periode) bij de thuiszorgwinkel gratis lenen, zoals bedverhogers, douchekrukken, een elektrisch hoog/laag verstelbaar bed, een toiletverhoger en een handbewogen rolstoel.
Woningvoorziening
Een stapje 'zwaarder' is een woningvoorziening. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het plaatsen van een opklapbaar wandbeugel, een toiletverhoger of verhoogd toilet, een douchestoel of een toiletstoel.
De gemeente gaat er vanuit dat de meeste mensen in staat zijn het plaatsen van meeste van deze voorzieningen zelf te regelen en betalen. Wie dat niet lukt, kan contact opnemen met het sociaal team van zijn dorp via sociaalteam@tynaarlo.nl
Een woonvoorziening korter dan zes maanden nodig? Dan kunt u hem mogelijk lenen van de thuiszorgwinkel van Icare of van Vegro.
Tot de zelf-betaal-voorzieningen behoren:
- Wandbeugels
- Wandbeugel gehoekt
- Opklapbare wandbeugel
- Steunpoot voor opklapbare beugel
- Trapspilbeugel
- Douchezitting opklapbaar wandmontage met steunpoot wit
- Douchezitting op statief wit
- Douchezitting los tabouret wit
- Verhoogd toilet
- Reservoir wisa wit
- Verhogen bestaande reservoir
- Verplaatsen douche kraan in verband met douchezitje
- Oploopdrempels
- Ophogen bestrating bij toegangsdeur
- Kiel drempel
- Binnenhuis drempel
- Toiletbrilverhoger
- Losse douchestoel
- Losse douchestoel extra breed
- Losse toiletstoel
- Losse toiletstoel extra breed
- Douche / toiletstoel
- Douche / toiletstoel extra breed
- Badplank (evt. met handgreep)
Deze voorzieningen moet iedereen zelf betalen.
WEL Wmo
De gemeente kan op grond van de Wmo wel de volgende voorzieningen betalen:
- Verrijdbare douche/toiletstoel
- Verrijdbare douche/toiletstoel extra breed
- Verrijdbare douche/toiletstoel in hoogte verstelbaar +kantelbaar
- Verrijdbare douche/toiletstoel zelfrijder
- Douchewagen / douchebrancard
- Douchewagen / douchebrancard in hoogte verstelbaar
- Pakpaal (indien een papegaai niet voldoet)
- optie extra grote bovenplaat
- optie verlengstuk voor hoge plafonds
- optie hulpstuk voor schuine plafonds.
Woningaanpassing
Bij woningaanpassing kunt u denken aan het plaatsen van een traplift, het aanpassen van de badkamer, het verbreden van deuren voor een rolstoel of het realiseren van een gelijkvloerse slaap- en badkamer.
In sommige gevallen kan de gemeente helpen, op grond van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning, namelijk wanneer:
- de uitgaven voor uw veiligheid of gezondheid of die van een huisgenoot nodig zijn
- èn ze zo hoog zijn dat het niet meer redelijk is, dat u ze zelf betaalt
- èn een woningaanpassing goedkoper is dan verhuizen naar een wèl voor u geschikte woning.
- De gemeente kan dan helpen. Denk bijvoorbeeld aan het aanbrengen van een traplift of een elektrisch deuropener.
Uiteraard vergoedt de gemeente de goedkoopste goede, duurzame oplossing. U mag best een andere, luxueuzere oplossing kiezen, maar dan moet u de extra kosten natuurlijk zelf betalen.
Verhuizen?
Past uw woning toch niet meer bij uw fysieke of mentale mogelijkheden? En is ze niet meer betaalbaar passend te maken? Dan is verhuizen naar een voor u al aangepaste woning de voor de hand liggende oplossing.
Een vraag om hulp op grond van de Wmo doorloopt de volgende stappen:
- U neemt contact op met het sociaal team van uw dorp. Mail naar sociaalteam@tynaarlo.nl of bel naar 0592 - 266 737.
- Een sociaal-teamlid kijkt vervolgens met u wat u zelf kunt doen en waar mensen uit uw omgeving u bij kunnen helpen. U mag hiervoor ook een persoonlijk plan inleveren, waarin u aangeeft welke hulp u nodig denkt te hebben, maar dat hoeft niet.
- Het sociaal team schrijft hierna een zogeheten ‘ondersteuningsplan’. Hierin staan de mogelijke oplossingen en de eventuele Wmo-voorzieningen die het team denkt dat u nodig heeft.
- Het ondersteuningsplan is meteen uw aanvraag voor deze voorzieningen. U hoeft dus geen aparte aanvraag meer in te dienen, maar dat mag wel.
- De gemeente beslist welke voorziening u krijgt.
Bezwaar en beroep indienen
Bent u het niet eens met de beslissing over de aangevraagde Wmo-voorziening? Dan kunt u bezwaar maken. Dit moet binnen 6 weken.
Bent u het daarna helemaal niet eens met de uitspraak op het bezwaarschrift? Dan kunt u in beroep bij de rechtbank.