Gemeentehuis eerder gesloten op donderdag 5 december

Op donderdag 5 december is het gemeentehuis vanwege de Sinterklaasviering niet tot 19.00 uur geopend. We sluiten de deur om 17.00 uur, tot die tijd is de gemeente telefonisch bereikbaar. De balies Burgerzaken zijn dicht om 16.00 uur. 

Persoonsgegevens BRP aanpassen

Uw persoonsgegevens staan bij de gemeente geregistreerd in de Basisregistratie Personen (BRP). U kunt zelf online zien welke gegevens wij hebben geregistreerd. Dat doet u via Mijnoverheid.

Ziet u een fout in de gegevens die in de BRP staan? Dan kunt u de gemeente vragen om dit aan te passen. Dit heet een correctieverzoek. Hoe u dit kunt doen leest u hieronder. 

Direct een correctieverzoek doen (met DigiD)

Wanneer kunt u een correctieverzoek indienen?

  • U moet ingeschreven staan in de Basisregistratie Personen (BRP) van de gemeente Tynaarlo.
  • U kunt alleen een verzoek doen voor het wijzigingen van uw eigen persoonsgegevens.
  • U heeft documenten waarin de juiste gegevens staan.
  • U kunt een verzoek op 3 manieren aan ons doorgeven: digitaal met uw DigiD, per post  of persoonlijk aan de balie op het gemeentehuis.
  • De gemeente neemt binnen 4 weken een besluit over uw verzoek. U krijgt hiervan bericht per post of e-mail.

Adres laten corrigeren

Het is alleen mogelijk om adresgegevens en de datum verhuizing te laten wijzigen als de gemeente een fout heeft gemaakt. Niet als u uw verhuizing zelf te laat heeft doorgegeven. Geeft u een verhuizing te laat door, dan kunnen wij uw verhuisdatum daarna niet meer aanpassen.

U kunt uw adresgegevens alleen bij ons laten wijzigen als u op dit moment in de gemeente Tynaarlo ingeschreven staat. Bent u naar een andere gemeente in Nederland verhuisd, dan moet u uw nieuwe gemeente vragen om de fout te herstellen.

Identiteitsbewijs niet meer geldig

Is uw voornaam, achternaam, geboortedatum of geslacht gewijzigd? Dan moet u een nieuw identiteitsbewijs aanvragen. Uw oude paspoort, ID-kaart of rijbewijs is niet meer geldig. Deze documenten moet u inleveren. 
 

Voor het laten wijzigen van uw persoonsgegevens moet u documenten hebben waarin de juiste gegevens staan. Alle documenten moeten origineel zijn. U mag dus geen kopie inleveren. Ook moeten ze kortgeleden zijn afgegeven.

Staan de juiste gegevens in een Nederlandse akte van de burgerlijke stand, bijvoorbeeld in een geboorteakte, dan vragen wij die akte op bij de gemeente waar de akte ligt.

Komen de documenten uit het buitenland? Dan gelden er extra eisen.

  • Het document moet in het Engels, Duits of Frans zijn. Documenten in een andere taal moet u laten vertalen door een beëdigd vertaler.
  • Documenten hebben vaak een legalisatie nodig. Welke legalisatie nodig is kunt u vinden op de website van het Ministerie van Buitenlandse zaken. U kunt hier zoeken op land. 
     

  • Stuur uw correctieverzoek meteen aan ons door via de knop ‘Direct een correctieverzoek doen (met DigiD)’.
  • U logt in met uw DigiD.
  • U vult uw telefoonnummer en e-mailadres in.
  • U geeft aan welke gegevens aangepast moeten worden: uw adresgegevens of persoonsgegevens.
  • U legt uit waarom u deze gegevens wilt wijzigen.
  • U upload het document waarin de juiste gegevens staan.
  • U bevestigt uw gegevens.
  • Na ontvangst van uw verzoek sturen wij u een ontvangstbevestiging per e-mail.
  • We nemen binnen 4 weken een besluit over uw verzoek. U krijgt hiervan bericht per post of e-mail.
     

Wij kunnen de originele documenten bij u opvragen. U moet deze dan naar ons toesturen of bij ons inleveren. 

  • Stuur een brief naar: Gemeente Tynaarlo, vakgroep Burgerzaken, Postbus 5, 9480 AA Vries.
  • Vermeld hierin duidelijk welke gegevens gewijzigd moeten worden en wat de juiste gegevens zouden moeten zijn. Geef ook aan waarom u dit wilt wijzigen.
  • Stuur de originele documenten waarin de juiste gegevens staan mee.
  • Stuur een kopie van uw geldige identiteitsbewijs mee.
  • Na ontvangst van uw verzoek sturen wij u een ontvangstbevestiging.
  • We nemen binnen 4 weken een besluit over uw verzoek. U krijgt hiervan bericht per post of e-mail.
     

Geeft u de wijziging liever persoonlijk aan ons door? Maak dan een afspraak.

Wat moet u meenemen?

  • Een geldig identiteitsbewijs
  • De originele documenten waarin de juiste gegevens staan.
  • Na ontvangst van uw verzoek, krijgt u van ons een ontvangstbevestiging.
  • We nemen binnen 4 weken een besluit over uw verzoek. U krijgt hiervan bericht per post of e-mail.
     

Er zijn geen kosten verbonden aan een verzoek voor het wijzigen van uw persoonsgegevens in de BRP. 

Heeft u last van de fouten in uw gegevens, en komt u er niet uit met de organisatie die het zou moeten aanpassen? Of weet u niet bij welke organisatie u moet zijn? Dan kunt u een melding doen bij het Meldpunt Fouten in Overheidsregistraties (MFO). Dit is een landelijk meldpunt.